dd33

Det fantastiske ved vandleg er ikke kun, at det kan inspirere til højlydt, plaskende og aktivt sjov, men at det kan være den perfekte løsning til at berolige overophedede, irritable børn (og voksne). Det kan være en terapeutisk aktivitet, hvor små børn kan lege i længere tid, side om side, uden at der er meget ballade.

Vandleg kan tage mange former, uanset om det er i badekarret, poolen eller blot bøtter med vand. Det kan gøres alene eller sammen med venner. Det kan foregå indendørs eller udendørs. Mulighederne er uendelige!

Og det er ikke kun underholdningsfaktoren, der gør vandleg fantastisk – det er også de mange udviklingsmæssige fordele, der følger med det. Dem vil vi tage et kig på her.

Små børn ved vand

1. Udvikler motoriske færdigheder tidligt

Vand giver mange muligheder for at udvikle grov- og finmotoriske færdigheder på tværs af alle aldersgrupper. Små babyer elsker at række ud, når vand bliver hældt op foran dem. De elsker at mærke rislen og forsøge at gribe fat i det rindende vand med en ivrig gribende hånd.

Små børn bruger deres store muskler, når de padler i en pool, løber gennem sprinklere, eller når de løfter spande, fylder dem og tømmer dem. Ikke alene opbygger det deres styrke og udholdenhed, det stimulerer også en indre kropsfornemmelse kaldt proprioception, som er vigtig for opmærksomhed på kroppens position og bevægelse og er væsentlig for udviklingen af koordinationsevner.

De udvikler deres små håndmuskler, når de klemmer på flasker eller vrider svampe ud, når de skovler, hælder, rører rundt og skrubber. De forfiner også deres hånd-øje-koordineringsevne med disse opgaver. Ved at male hegnet for eksempel udvikler de deres finmotoriske evner til senere at lære at skrive.

2. Udviklingen af kognitive færdigheder

Vandleg er en åben aktivitet, der lader børn gøre opdagelser og udforske resultater. Simple ting som at observere ting synke eller flyde udvikler deres problemløsningsfærdigheder efterhånden som de lærer hvorfor og hvordan ting sker.

At opdage forskellige temperaturer som varme eller kulde eller observere vandabsorption eller fordampning er også en del af indlæringen af tidlige naturvidenskabelige begreber. At udforske vandets strømning, bevægelse og plask er en del af fysik. At opløse sæbe eller snavs i vand er en del af kemi.

Beholdere af forskellig størrelse og form hjælper med at udvikle matematiske begreber som måling, størrelse og volumen, fuld og tom. Man kan også tale til børn om hvilke ting, der er store, større eller størst.

Gennem denne gentagne udforskning lærer børn grundlæggende matematik og videnskab, hvilket hjælper dem med bedre at forstå disse begreber senere i skolen.

Børn på kajen

3. Social og følelsesmæssig udvikling

Vandleg kan være en mulighed for børn at gå fra at lege ved siden af hinanden til at lege sammen. Dette er behjælpeligt for at blive opmærksom på andre i nærheden.