dd33

Sports- og fitnessapps har i de seneste år taget markedet med storm.

Der er kommet utallige apps på markedet, som med diverse sensorer og tracking teknologi har gjort det lettere for brugere at monitorere deres træning og aktivitetsniveau.

Hvordan fungerer alt dette teknologi, og hvordan er det overhovedet muligt at forstå det kode, der ligger bag de forskellige apps?

Dette er spørgsmål, som dette blogindlæg vil forsøge at besvare. Vi vil se nærmere på programmeringens magi i sports- og fitnessapps.

Programmering i sports- og fitnessapps

Når man taler om programmering i sports- og fitnessapps, er det ikke blot kun et spørgsmål om at kodning er nødvendigt for at udvikle en app.

Det handler også om at vælge det rigtige kodesprog til specifikke funktioner. For eksempel kræver tracking af bevægelser og styrkeøvelser et kodesprog, som kan opsamle data fra sensorer. Et af de mest almindelige kodesprog i denne sammenhæng er Java.

Java er et objektorienteret kodesprog, der bruges til at udvikle næsten alle apps i dag. Dette skyldes, at Java giver mulighed for at arbejde med en række applikationsområder, fra desktopapplikationer til webbaserede applikationer og mobil appudvikling.

Det er også et kodesprog, som er tilgængeligt på flere forskellige platforms som f.eks. iPhone og Android. En dygtig og erfaren virksomhed i Danmark, som blandt andet laver apps er virksomheden Sanocast.dk, som har stor erfaring med mange forskellige kodesprog.

Mål brugerens aktivitet

Den centrale funktion i sports- og fitnessapps er at måle og monitorere brugerens aktivitet, uanset om det er træning eller blot dagligdags bevægelse.

Der er forskellige slags bevægelsesdata, som appudviklere skal kode software til at indsamle og analysere. For at indsamle data fra sensorer kan man bruge flere forskellige API’er (Application Programming Interfaces), for eksempel Google Fit eller Apple HealthKit.

Disse API’er giver adgang til forskellige slags sensorteknologier, som kan indsamle data fra forskellige kilder. Disse kilder inkluderer alt fra accelerometer-, gyroskop- og magnetometersensorer til GPS, taljemålere og smarte ure.

Så med disse kilder af data kan appudviklere designe apps, der kan spore alt fra skridt og kalorieforbrænding til søvn og hjertefrekvens – denne type data er virkelig brugbar, hvis du vil tage din træning og sport til den næste niveau.

I dag bliver sports- og fitnessapps brugt til at måle og analysere enhver form for fysisk aktivitet.

Ved at give os mulighed for at monitorere vores træning og bevægelse med høj præcision, kan disse apps hjælpe os med at holde styr på vores fitness-mål, forbedre vores træningsteknikker og holde vores sundhed i check.

Men bag alt dette ligger der en kode, der giver mulighed for, at apps kan indsamle og analyse den data, vi sender ind. Ved at forstå kodesproget, som bruges i sports- og fitnessapps, kan vi få et indblik i, hvordan al denne data bliver behandlet og brugt.