Alle ved at motion er godt, men mange har svært ved at tage sig sammen til at få det gjort. Dette skyldes i høj grad ens mentalitet angående motion, og hvorvidt man først og fremmest anser det for at være en sur pligt, eller i stedet er noget, man glæder sig til hver eneste dag.

Hvis man hælder mere til det første, er det højst sandsynligt fordi, man har glemt hvor sjovt og alsidig motion kan være. En god indikation på at det er tid til at gentænke sin træning, er hvis det langsomt begynder at føles som en pligt man skal tvinge sig selv til. Måden igen at gøre det sjovt at træne er at udfordre sig selv, varierer ens træningsrutine og prøve kræfter med nye motionsformer.
I det følgende vil der blive fremhævet en række forskellige typer af motion, som man med fordel kan overveje at stifte bekendtskab med.

Sjov motion i naturen

En oplagt form for motion i naturen er selvfølgelig en forfriskende løbetur. Find gerne stier eller ruter som varierer i terrænet. På den måde får man automatisk indbygget intervaltræning, der sørger for at man forbrænder kalorier flere timer efter at træningen er slut. Motion i naturen behøver dog ikke kun at være begrænset til en løbetur i skoven.

Andre muligheder er mountain-biking, orienteringsløb, og udendørs yoga eller styrketræning.

Et andet mere afslappet alternativ er vandreture. Selvom pulsen ikke kommer så højt op, er det en sund måde at motionere på, som også er oplagt at gøre sammen med andre. Hvis ikke man har en træningspartner, kan man med fordel blive medlem af en vandreforening. Alternativt kan man svømme en tur i havet eller i en sø. Her er en våddragt en fordel hvis ikke man vil fryse unødvendigt. Husk aldrig at svømme alene.

Indendørs aktiviteter

Indendørs er der endnu flere muligheder for at dyrke sjov motion. En af de fedeste måder at få rørt sig er gennem holdsport, hvor fokus automatisk flyttes fra det at dyrke motion til spillet. Det kunne for eksempel være fodbold, badminton, tennis, volleyball, basket eller håndbold. Hvis ikke man allerede har nogle at spille med, er der i de fleste sportsklubber hold, som mødes for sjov, og som er åbne for nye spillere.

Udover at det er sjovt at dyrke holdsport, er det også en god måde at møde nye mennesker på. Hvis ikke man er til holdsport er der stadig et utal af muligheder, særligt hvis man bliver medlem af et fitnesscenter. De fleste større fitnesscentre har flere typer holdtræning, som for eksempel zumba, styrketræning, yoga, spinning og forskellige former for kampsport. Det kan for mange være rart ”bare” at skulle dukke op og følge nogle instruktioner, og få klaret dagens træning på en times tid.

Alternativt er der gode muligheder for selv at tilrettelægge sin træning i et fitnesscenter, og man kan med fordel, enten selv eller med hjælp fra en personlig træner, få udarbejdet et fedt program med mange forskellige øvelser, der gør det motiverende at træne for sig selv. En helt anden mulighed er sjov motion i vand, for eksempel i form af banesvømning, vand aerobic eller holdsport som vandpolo eller synkronsvømning.

Det vigtigste er at finde glæde ved det man gør! At nyde at dyrke motion er måske den største gave man kan give sig selv.