dd33

Efter en lang arbejdsdag på kontoret så er det nok ikke motion, du har allermest overskud til at dyrke, når du har fri. Du ved jo godt, at det er det, som du burde gøre. Det fortæller både eksperter og din krop dig. Men her kan der være virkelig langt fra tanke til handling. 

Måske kan løsningen ligge i, at du får noget motion i løbet af arbejdsdagen.

kvinde på gulv

Motion på arbejdspladsen

På nogle arbejdspladser gives der tid og mulighed for motion i løbet af arbejdsdagen. Det er gavnligt både for produktionen og for den enkelte medarbejder. Er der ikke sådan en ordning på din arbejdsplads, så må du tage dig tiden til det. Eller udtænke nogle smarte motionsformer, der skal bruges, mens du arbejder.

Måske kan du melde dig til at være den, der tager imod varer fra kontorforsyningen. Det kan være tungt at bære på kasser med papir og diverse. Det skal også pakkes ud eller lægges på lageret. Det giver noget styrketræning.

Du kan måske også bruge trapperne i stedet for elevatoren. Sæt gerne lidt tempo på og op af flere trapper end nødvendigt. Det kan give noget styrke og noget kondition at gøre det.

kvinde holder pause

Motion ved skrivebordet

Det er også en god mulighed for motion, mens du arbejder, hvis du sætter en lille motionscykel under skrivebordet. Den kan du sidde og cykle på, mens du er aktiv på computeren eller telefonen. Det er en virkelig smart udnyttelse af tiden. Kan du multitaske på den måde, så kan du få kørt en del kilometer, mens du er på arbejde.

Hvis du i løbet af din arbejdsdag får lagt noget mere bevægelse ind, og du eventuelt går eller cykler til og fra arbejde, så får du afviklet din træning, inden du kommer hjem. Det er godt både for din samvittighed og for dit helbred. 

Hvis det fungerer for dig, så kan du holde helt fri, når du er hjemme. Du vil nok også opleve, at du får mere energi, når du får motioneret. Det giver noget mere overskud i hverdagen. Prøv det.