Sjov træning

pexels-photo-12312Oplever du tit følelsen af at sidde i din sofa og glæde dig helt vildt til, at du skal træne? Nej vel? Det er du ikke alene om, for størstedelen af alle andre danskere kan ikke se det sjove i træning. Når nu Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man motionerer mindst 30 minutter hver dag, er det selvfølgelig ærgerligt, at man ikke synes, at motion og træning er sjovt. Det er derfor heller ikke så underligt, at andelen af overvægtige i Danmark stiger hvert år, når størstedelen er langt mere motiveret til at sidde i deres sofa i stedet for at begive sig ud på et træningspas.

Hvad kan man så gøre, hvis man synes, at det er kedeligt at træne? I meget grove træk har du 3 muligheder, som her er sat på spidsen:

  1. Du kan acceptere, at du aldrig kommer til at træne regelmæssigt og derfor må leve med de ledsmerter og livsstilssygdomme som inaktivitet kan medføre,
  2. du kan bide kedsomheden i dig og tvinge dig selv ud på nogle dødsyge træningspas i minimum 30 minutter, hver dag, resten af dit liv
  3. eller du kan finde ud af, hvilke træningsformer du synes er sjove.

Den første mulighed er helt klart den letteste, men har dog risiko for ubehagelige konsekvenser. Den anden mulighed er den hårdeste at komme igennem mentalt og, er i mine øjne, næsten umulig at gennemføre, hvis man virkelig synes, at ens træning er dødsyg. Den sidste er den sværeste, men samtidig den sjoveste, mest langtidsholdbar og dermed den sundeste løsning.

Hvordan finder man så ud af, hvilke træningsformer der er sjove? Det er forskelligt om folk kan lide Pepsi eller Coca Cola ligesom det selvfølgelig også er forskelligt, hvilke træningsformer folk synes er sjove. For at finde ud af hvilken træningsform man synes er sjov må man spørge sig selv om, hvad man synes der er sjovt ved motion. Det kan man eksempelvis gøre ved at lave en liste med alle de positivladede ord eller sætninger du forbinder med træning, motion, idræt og sport. Det kan være alt mellem ”glidende tacklinger på en våd fodboldbane”, ”nyt udstyr”, ”træthed bagefter”, ”at vinde”, ”se smuk natur” og ”være sammen med venner”.

Når du har lavet en liste over de gode ting som du forbinder med motion kan du så analysere dig frem til hvilke præmisser din træning skal foregå under. Hvis du eksempelvis holder af at være i vand, meditation og personlige udfordringer kan fridykning være noget for dig, mens en liste med ordene ’konkurrenceelement, socialt samvær og score mål’ på, mere henleder til at træne et boldspil sammen med andre.