Normal hvilepuls

Normal hvilepuls

Hos raske voksne er en normal hvilepuls mellem 50 og 100 slag i minuttet. Pulsen svarer til det antal gange hjertet udvider sig og trækker sig sammen i løbet af et minut og omtales også som hjertefrekvens, hjerterytme, heart rate og pulsrytme.

Hvilepulsen er afhængig af alder, køn, fysisk form og genetik. Typisk vil mænd og personer i god form have en lavere hvilepuls, fordi deres slagvolumen er større. Da slagvolumen er den mængde blod der pumpes ud med hvert hjerteslag vil det kræve færre hjerteslag hvert minut for at pumpe den samme mængde blod rundt i kroppen med et større slagvolumen. Desuden kan pulsen også være lavere hos ældre.

  • Høj hvilepuls: Overstiger pulsen 100 slag i minuttet er den pr. definition høj og kaldes også takykardi.
  • Lav hvilepuls: Er pulsen under 50 slag i minuttet deffineres det som en lav puls også kaldet bradykardi.
Læs også: Hvordan tester man maxpuls?

Hvilepuls og alder

Den gennemsnitlige hvilepuls varierer ift. til alder. Groft sagt falder den med alderen. Nedenfor kan du se en oversigt over udviklingen af hvilepulsen i de første leveår:

  • Nyfødte børn 0-1 mdr.: 70 – 190
  • Spædbørn 1-11 mdr.: 80 – 160
  • Babyer 1 til 2 år: 80 – 130
  • Småbørn 3 til 4 år: 80 – 120
  • Børn 5 til 6 år: 75 – 115
  • Børn 7 til 9 år: 70 – 110
  • Fra 10 år og opefter: 60 – 100
  • Veltrænede atleter: 40 – 60

Kilde: MedlinePlus

Pulsmåling

Hos raske mennesker udvider pulsårene sig hver gang hjertet trækker sig sammen. Derfor kan man nemt måle hjertets rytme, altså pulsen, på sig selv og andre ved at lægge spidsen af pegefingeren på pulsårene på enten halsen eller håndledet. Ved at tælle antal pulsslag i 60 sekunder kan du bestemme pulsen. Du kan evt. nøjes med at tælle i 15 sekunder og så gange antallet 4 for at få, hvad der svarer til antal pulsslag pr. minut.

Hvilepulsen måles, når man er helt afslappet og ligger ned. Det er bedst at måle sin hvilepuls om morgenen, når man vågner.

Læs også: Pulszoner

Påvirkning af puls

Ens puls bliver selvfølgelig påvirket, når man er aktiv og bevæger sig, men andre faktorer kan også øge ens puls. Disse skal man være opmærksomme på, hvis man vil måle sin hvilepuls.

  • Ophidselse/spændthed
  • Fordøjelse
  • Dehydrering
  • Koffein
  • Varme