Motivation til den enkelte træning

hockey-557219_1280For mange handler motivation om at sætte sig nogle mål, eksempelvis at man gerne vil kunne løbe 5km på 20 minutter eller, at man vil tabe sig 3kg. Det er rigtig fint at have nogle mål med sin træning, så det giver mening at følge et træningsprogram eller lign. Alligevel er der træningsgange, hvor man fuldstændig kan miste motivationen selvom man har sat sig klare mål og delmål.

Problemet er, at ens mål typisk er ydre motivationsfaktorer. Disse omhandler typisk, at man gerne vil se bedre ud, at man vil kunne løfte mere vægt i fitnesscenteret, at man vil mindske sin risiko for livsstilssygdomme eller gennemføre et maraton. Det er alle sammen nogle rigtig gode mål at sætte sig, men man kan bare ikke mærke effekten af dem fra træningsgang til træningsgang. Derfor er det vigtigt at have nogle indre motivationsfaktorer, som giver en lyst til at træne, nå r ens ydre motivationsfaktorer ikke giver nok motivation.

Eksempler på indre motivationsfaktorer kan være: ”Jeg synes at det er sjovt at tackle min modstander, når jeg spiller fodbold”, ”Jeg elsker at få helt ro til at samle mine tanker, når jeg løber” eller ”Jeg glæder mig til at komme ned i fitnesscenteret og snakke med min træningskammerat”. Her er det vigtigste at man finder ud af, hvad man godt kan lide ved at træne.

Nedenfor har jeg lavet en liste med ting der kan være grundlaget for dine indre motivationsfaktorer.Du kan måske også selv komme med nogle andre svar til spørgsmålet:

Hvad kan jeg bedst lige ved at træne?

  • At svede
  • At mærke syren i mine muskler
  • At det går hurtigt
  • At score mål
  • At vinde
  • At opleve naturen
  • At komme nye steder hen
  • At koble af fra hverdagen
  • At mødes med mine venner
  • At møde nye mennesker
  • At samarbejde
  • At presse sig selv
  • At sætte nye rekorder

Når du har fundet svar på, hvad der giver dig lyst til at træne, hvad enten du dyrker stavgang, klatring eller ultimate fighting, har du nu mulighed for at give dig nogle indre motivationsfaktorer.Når du har lavet dine indre motivationsfaktorer er det vigtigt, at de passer med den træning du laver. Eksempelvis er svømning i en svømmehal nok ikke noget for dig, hvis det at komme ud og opleve naturen er en af dine vigtigste indre motivationsfaktorer. Så bør du nok overveje at skifte sportsgren til eller supplere med eksempelvis cykling eller havkajak. Derudover kan du også krydre din svømmetræning med at svømme udendørs om sommeren.

Til sammenligning, så er det en kæmpe indre motivationsfaktor for mig, at jeg mødes med nogle venner, når jeg styrketræner. Derfor planlægger jeg aldrig en styrketræningsgang, på et tidspunkt, hvor ingen af mine andre venner har tid.

Jeg håber at du vil arbejde videre med ydre og indre motivationsfaktorer og samtidig finde ud af, at det kan være lettere at motivere sig til den enkelte træningsgang, hvis træningen indeholder elementer, som man har lyst til og glæder sig til.