Løbemusik

Der er mange som løbetræner med musik i ørerne – og det er med god grund! Musik kan både være motiverende, præstationsfremmende, afslappende og sjovt. Forestil dig eksempelvis, hvordan en ellers utiltalende løbetur i styrtende regnvejr en torsdag eftermiddag kan udvikle sig til en kamp mellem dig og naturen, hvis du hører Invaders Must Die af Prodigy for fuld hammer i dine høretelefoner! Eller forestil dig, hvordan en løbetur inden eksamen eller en vigtig jobsamtale kan give dig et boost af selvtillid og power, hvis du hører Highway Through the Danger Zone fra Top Gun.

Musik kan rent faktisk virke fremmende på din præstation på forskellige måder, men det er vigtigt at rytmen i musikken passer til din løbekadence.

Skridt i minuttet og bpm

Ikke alene vil det føles mere behageligt at løbe til musik, der har samme tempo som ens skridtkadence, men det kan rent faktisk også forbedre ens præstation. Sportspsykologen Costas Karageorghis viste i en undersøgelse, at deltagere kunne opretholde den samme submaksimale belastning med en 7,4% lavere iltoptagelse i gennemsnit, når de hørte musik hvis tempo passede til deres kadence. Det vil sige at de cyklede i samme tempo, men brugte færre kræfter på det.

Tempoet i musik er typisk beskrevet som ”beats per minute” og forkortes bpm. Typisk vil musiknumre, der har 160-180 bpm være passende at løbe til. Det afhænger dog af ens skridtkadence, som er afgjort af ens løbehastighed og skridtlængde. Ens skridtkadence kan man måle ved at løbe i et bestemt tempo i 1 minut mens man tæller antallet af ens skridt. Man kan med fordel lave målinger i forskellige tempi så man ved om man skal bruge sange med forskellige bpm afhængigt af, hvilket tempo man vil løbe i.

Motiverende tekster og associationer

Ligeså vigtigt som det er, at bpm passer til ens kadence, ligeså vigtigt er det, at musikkens indhold motiverer én og giver én lyst til at løbe. Jeg har svært ved at forestille mig et succesfuldt træningspas, hvor jeg lytter til en opsummering af hvilke konsekvenser den økonomiske krise har haft eller min mors stemme der minder mig om, at jeg skal vaske tøj, rydde op efter mig selv og vaske mig bag ørerne. Derimod kan jeg blive helt pumpet med energi ved at træne til sange, hvor enten teksten er opmuntrende og motiverende som Don’t Stop Me Now af Queen eller musikstykker, der giver mig powerfyldte eller motiverende associationer som fx Eye Of the Tiger fra Rocky III.

Intenst eller roligt?

Løbemusik

Hvor intenst eller vildt den musik du hører mens du løber afhænger meget af dit humør og, hvad du vil have ud af træningen. Hvis du skal løbe en tur, hvor du skal anstrenge dig meget for at holde det tempo som du ønsker, er det en fordel at høre noget musik som er meget intenst. Når man hører meget intenst musik mens man løber kan løbeturen opleves mindre anstrengende og man vil derfor have lettere ved at holde et højt tempo.

På den anden side findes der også de løbeture, hvor man bare vil stresse af efter en hård dag eller bare

nyde de omgivelser man løber i. Til sådan et træningspas er det mere behageligt at høre noget beroligende og afslappende musik.

 

Jeg håber at du kan bruge nogle af disse råd til at gøre dine løbeoplevelser med musik i ørerne mere succesfulde og motiverende – og endda opnå bedre resultater!