En dags skitur

Hvert år, når vinteren rammer Danmark får jeg uoverskueren på. Med udsigt til flere måneder, med korte dage iført lange underbukser for at kunne modstå den bidende kulde og de utallige cykel- og løbeture i et vejr der ikke egner sig til at være ude i, kan jeg godt blive lidt modløs. Men jeg har altid fået at vide, at jeg skal se mulighederne i min situation og ikke begrænsningerne! Og jeg må indrømme, at vinteren da også bringer nogle muligheder med sig, som sommeren ikke kan tilbyde i samme omfang. Her vil jeg nævne tre ting som jeg nyder i vinteren:

• Vinterbadning,
  • ishockey og skøjteløb på de tilfrosne søer
  • og skiferie!

Skisport er jo en fantastisk måde at dyrke motion på, mens man har det sjovt. Desuden er det en god måde at udfordre nogle muskler i kroppen, som ikke bliver stimuleret til hverdag. Problemet med skisport er dog, at det er vanskeligt at dyrke i Danmark og derfor er det også forbundet med at være dyrt og meget tidskrævende. Typisk fordi man er nødt til at rejse hele vejen ned til eksempelvis Østrig eller Frankrig for at køre på ski.

Men det behøver ikke at være dyrt og det behøver ikke at tage mere end en halv dag. Man kan nemlig tage på en billig skiferie til et af Sydsveriges skisportssteder, som kun ligger 2 timers kørsel fra København. Selv har jeg gode erfaringer med en dags skiture til Isaberg og Vallåsen, hvor man enten selv kan køre op eller tage en bus dertil som kører fra Danmark om morgenen og er hjemme igen samme aften.

Overblik over skibakken på Vallåsen.

I år var jeg på endagstur til Vallåsen samme dag som Danmark blev Europamestre i herrehåndbold – det var en god dag på flere måder! Vi kørte af sted fra København kl. 8:00 og var ved skibakken lidt over ti. Vi havde selv skiudstyr med så vi skulle kun betale 300 kr. for liftkort og så havde vi resten af dagen til at køre på Vallåsen. Så hvis man regner benzin og færgebillet med blev det i alt ca. 1200kr for to personer. Væsentligt mindre end hvad en tur til alperne koster. Vi kørte desuden fra Vallåsen igen kl. 16:00 så vi kunne høre håndboldkampen i bilen på vej hjem og være hjemme til aftensmaden. På den måde tog skiferien heller ikke meget længere tid end en normal dag på arbejde!

Det er selvfølgelig ikke det samme at køre på en blå bakke i Sydsverige som at udforske flere bjergsider med off piste og forskellige nedkørsler henover en uge. Men de små skisportssteder i Sydsverige kan være udemærkede, hvis man gerne vil ’varme op’ inden en hele uge på ski eller hvis man slet ikke har tid eller råd til den store skiferie og bare gerne vil stå bare lidt på ski. Desuden er det et fedt afbræk i ens hverdag og en sjov måde at få noget motion på, mens man er ude i naturen selvom vejret umiddelbart ikke virker så indbydende.