«

»

Apr 01

Årsag til rygsmerter

Rygsmerter er et meget udbredt fænomen i Danmark. Over 1 million danskere har kroniske eller tilbagevendende rygsmerter.Når man nævner rygsmerter eller ondt i ryggen er der mange forskellige betegnelser der dukker op: Skæv ryg, lændesmerter, hold i ryggen, diskosprolaps, iskias, myoser osv. Mangfoldigheden af ryglidelser gør at det kan være svært at bestemme hvordan rygproblemet er opstået. Som regel skyldes rygsmerter en kombination af sociale, fysiske, mentale og kulturelle faktorer, hvor størstedelen af tilfældene skyldes dårlige arbejdsstillinger eller en uhensigtsmæssig livsstil. Der er dog flere risikofaktorer som kan fremme udviklingen af rygsmerter:

  • Svag bug- og rygmuskulatur
  • Løft af tunge ting
  • Stillesiddende arbejde
  • Gentagende vrid i overkroppen
  • Overvægt
  • Rygning
  • Dårlig kondition
  • Stress
  • Arv

Jo flere risikofaktorer man udsættes for des større er risikoen for at for ondt i ryggen.Fx vil en overvægtig person med en svag bug- og rygmuskulatur, som har et stillesiddende kontorarbejde have en høj risiko for at få ondt i ryggen. Der er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvordan man kan komme af med de enkelte risikofaktorer, så man undgår at få ondt i ryggen. Rigtig mange danskere har et stillesiddende arbejde, hvor de ikke får væsentlig motion i løbet af arbejdsdagen. For dem er det vigtigt at de laver øvelser som forbygger rygsmerter på arbejdspladsen, mens de er på arbejde. Hvis ryggen ikke bliver motioneret kan det have store konsekvenser, fordi rygskader kan være kroniske og kan bevirke at man ikke kan fortsætte på ens arbejde.

En anden risikofaktor som har rigtig stor betydning for om man pådrag er sig rygsmerter er svag bug- og rygmuskulatur. Til at øge muskelstyrken i maven og ryggen findes der rigtig mange forskellige styrketræningsøvelser som kan forebygge og fjerne lænde-, ryg-, og nakkesmerter. Derudover findes der et begreb: Core træning, som udelukkende fokuserer på at styrke musklerne i kroppens ’kerne’, nemlig muskelkorsettet. Denne form for træning giver stærke og stabile muskler omring rygsøjlen, som markant sænker risikoen for at få ondt i ryggen.

Hvis du får ondt i ryggen skal du forsøge at indtage stillinger som aflaster ryggen og fjerner smerterne. Derudover kan du fjerne noget af smerten med medicin og isbehandling. Forsøg at lave øvelser der motionerer og styrker bug- og rygmuskulaturen. Hvis du stadig har ondt i ryggen efter et par dage bør du gå til kiropraktor, fysioterapeut eller læge, som kan give dig en behandling. Hvis du i forbindelse med ondt i ryggen oplever problemer med at holde på urin eller afføring eller hvis du har strålende smerter i benene bør du straks kontakte din egen læge.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>